Az újévi fogadalmak 92%-a január végéig tartanak ki.
Vajon a cégek éves stratégiai tervének követése meddig húzza?
Megfelelő utókövetés és mérés nélkül könnyen átveszi a feladatok sodrása az irányítást és máshova fogunk megérkezni év végére, mint azt szerettük volna. Ehhez hoztuk létre az alábbi pofonegyszerűen használható sablont és a hozzá tartozó 4 lépéses használati utasítást. Használjátok egészséggel:
[download_after_email id=”1538″]
1. Éves tematika meghatározása
Céljaitok biztosan vannak az évre. De van-e egy olyan, ami összefogja ezeket?
Példák: Referencia munka megszerzése, Online jelenlét erősítése, ügyfélszám növelése, új piacra történő belépés, termékfejlesztés stb.
Könnyen felmerül a kérdés: Hogy kezeljem, ha *Mindet* szeretném ezek közül – sőt még többet is?
Természetesen párhuzamosan sok témán dolgozunk, de óriási segítség, ha kiemelünk egyet. Azt, amelyik leginkább formálja a cég jövőjét. Ez folyamatosan iránymutatást ad a döntési helyzetekben és a fókusz megőrzésében.
(Ha nincs rutinod ilyen stratégiai célok felállításában, keress minket, segítünk!)
2. Éves tematika lebontása
Példa #1: Referencia munka elkészítéséhez új képességeket kell felhúznunk: hatásosabb render készítése, beszédes skiccek vagy magyarázó ábrák gyártása, izgalmas leírás készítése stb.
Példa #2: Ha az “Online jelenlét erősítését” tűzzük ki, akkor az lehet egy csatorna építése (LinkedIn, Instagram, Facebook, Youtube, blog stb.), megjelenések online sajtóban, podcastokban.
Példa #3: Ha termékportfóliót szeretnénk bővíteni, akkor az alábbi tevékenységek jönnek szóba: konkurencia elemzés, ügyfél visszajelzések gyűjtése, lehetséges termék prototípusok összeállítása stb.
3. Milyen céljaink vannak számszerűsítve?
A kutatások (vagy megérzéseink) alapján mit tartunk reálisnak, mit tudtok legyártani?
Előző példáknál maradva a produktumok lehetnek:
Példa #1: Referencia munka bemutatása: 10 ütős render, 20 profi magyarázó ábrával, 10 oldalas elemzés, amit *tényleg* szívesen elolvasnak az érdeklődők.
Példa #2: Erősebb online jelenlét: 10000 Facebook feliratkozó? Vagy éppen 5 megjelenés szakmai folyóiratban, online portálon?
Péda #3: Termékportfólió bővítése: 15 konkurens elemzése, 20 ügyfélvisszajelzés begyűjtése, 8 brainstorming esetleges piacra vihető termékekről.
Legalább 4 ilyen célt szedjetek össze, amit az egyes negyedévekhez hozzá lehet rendelni. Ezek év közben bővülnek, új ötleteitek lesznek, de az éves terv első verziójában is álljon meg a lábán.
Ezeket írjátok be a sablon “#negyedéves_cél” cellájába.
4. Mik a konkrét tevékenységek, amivel elérhetjük a céljainkat?
A feladat csúcspontjához értünk:
A célokhoz napi mérhető tevékenységeket kell rendelnünk! Az előző számok nem (feltétlenül) tevékenységek, amiket kis egységekre le tudnátok bontani. Ezeket a támogató tevékenységeket meg kell találnunk
Ismét a korábbi példák:
#1: Referencia munka bemutatásához szükséges képességek építése: Minden ebéd után ütemezz be 30 percet, amikor bemutatod az aktuális munkát, amin dolgozol. Napi 30 perc, ez a célod. Bármi, ami belefér ebbe.
#2: 10000 Facebook feliratkozót szeretnétek? Egy jó start ehhez, ha napi 1 posztot kiraksz.
#3: Termékportfólió bővítése: Minden nap kérdezz meg egy kollégád/korábbi egyetemi évfolyamtársad/egy online közösséget arról, hogy milyen problémával küzdenek, mire van szükségük. Így lesz egy hatalmas ötletes ládád, amiből közvetve/közvetetten termékek születhetnek.
[download_after_email id=”1538″]
Miért javasoljuk, hogy *minden nap* legyen egy tevékenység? Mert szokást építesz!
Így rá tudod hangolni az agyad és minden nap valamivel közelebb lépni a kitűzött célhoz. Ha ennyire a mindennapjaid részévé teszed ezeket, hosszabb blokkokat is könnyebben ki fogsz tudni alakítani ezekre a munkákra. Ha éppen nem foglalkozol velük, szinte hiányozni fognak.
Miért vagyok ebben ennyire biztos?
Álljon itt ez a bő 10 évvel ezelőtti élményem, amikor egy életre megtanultam ezt a törvényszerűséget:
Egyetem másod és harmad évben áthallgattam az Építészkarról a Formatervezők rajzóráira. Mi csak tereket rajzoltunk, engem a tárgyak is érdekeltek. Itt kaptam a leghasznosabb tanácsot, ami utána minden kézi rajzomra hatott:
“Figyelj István, ha profibb akarsz lenni, egész egyszerűen függőjévé kell válnod a rajzolásnak. Ha nem úgy ülsz le a rajzlap elé, hogy éhezel arra a dózisra, akkor nem tudsz végigkoncentrálni egy alkotási folyamatot és sosem lesz jó a végeredmény.”
Tehát nem azt tanácsolta az oktatóm, hogy fogjam máshogy a ceruzát, legyen más a vonalak dinamikája, vagy sraffozzam máshogy az árnyékot. Csak annyi mondott, hogy üljek le minden nap rajzolni.
Megfogadtam a tanácsát és bevezettem azt, hogy minden nap rajzolok 40 percet. Nem feszülök azon, hogyan sikerül, kizárólag az volt a cél, hogy minden nap eltöltsek legalább ennyi időt egy rajzlap és egy ceruza társaságában.
Igaza volt. 2 hét elég volt a változáshoz, és ez nagyban hozzásegített ahhoz, hogy bekerültem tervező szakirányra az Építészkaron.)
Mostmár nincs más dolgod, töltsd le a sablont, nyisd meg és írd bele a céljaid, illetve azt, hogy milyen napi elvárásod van azzal kapcsolatban (a bátrabbak növekvő célokat is meghatározhatnak).
Utána pedig minden nap végén vezesd be (calendar event javasolt az elején emlékeztetőként),, hogy mennyit hoztál ebből, ügyelve arra, hogy pozitív legyen a mérleged : -)
A sablonban van pár függvény előkészítve: az aktuális dátum mindig ki lesz jelölve, a különbség pedig kiszámolásra kerül és mutatja, hogy piros vagy zöld éppen a státusza.
120%-ban teljesülő KPI-okat kívánunk!
[download_after_email id=”1538″]
BÓNUSZ
További gondolatébresztő példák a mérésekhez:
– Szeretnék jobban skiccelni → napi 15 perc rajzolás ebéd után.
– Kortárs építészetben tájékozottabb szeretnék lenni → Napi egy cikk olvasása egy alkotásról / alkotóról. Bónusz feladat: oszd meg másokkal valamilyen csatornán, hogy mit tanultál aznap.
– Fókuszáltabb szeretnél lenni? Napi 8 perc meditáció a nap végén.